TechMatch za 1.5 Milióna, Slovak Business Agency a Štátna Dotácia Startupov

Nedá mi nenapísať pár slov ku konferencii TechMatch za 1.5 milióna, z ktorej sa stal pred pár dňami internetový hit. Vzhľadom k tomu, že som “typický startupista” a ide to aj z mojich daní, sa cítim dotknutý.

Túto konferenciu organizuje štátna agentúra Slovak Business Agency (SBA). Jej riaditeľom je Branislav Šafárik, ktorý, už len prihliadnuc na jeho pracovné skúsenosti Linkedine, o startupoch veľa nevie. Dostal od štátu budget 1.5 milióna eur na pomoc startupom a za takmer celý tento budget zorganizoval event, o ktorom do piatku takmer nikto nevedel. Hneď, ako sa o tom dozvedela verejnosť, vyšlo niekoľko negatívnych článkov a pán Šafárik sa to teraz celé snaží prekrútiť. No moc mu to nejde.

A teraz pointa… Väčšine ľudí vadí hlavne to, že táto konferencia bola predražená. Niektorým ľuďom vadí dokonca aj to, že speakeri dostali vysoký honorár.

Koreňom problému však je, že táto konferencia sa nemala vôbec konať za štátne peniaze. A už vôbec nemal existovať samotný štátny “rozpočet na pomoc startupom”, a ani samotná Slovak Business Agency. No poďme pekne jedno po druhom…

Vládny rozpočet na pomoc startupom

Problémy, ktorým čelia podnikatelia (startupy), sú najmä: legislatíva je príliš komplikovaná, zamestnávať ľudí na TPP je príliš drahé, dane sú príliš vysoké, všade samé poplatky, kopa zákonov rapídne zvyšujúcich náklady (napr. MOSS), atď.

A štát chce zrazu pomôcť startupom. No namiesto toho, aby znížil dane, tak radšej vyberie od startupistov o 1.5 milióna eur viac, aby pre nich zorganizoval event, o ktorý nemali záujem.

Vyčlenenie rozpočtu na pomoc startupom problém naopak prehlbuje. Štát sa do startupov nemá čo montovať. Nech im dá pokoj a nechá im voľné ruky.

A btw, prečo by sme vôbec mali zvýhodňovať startupy pred ostatnými podnikateľmi? Aký je rozdiel v tom, že ja podnikám v IT a kamoš podniká v gastre?

Slovak Business Agency (SBA)

V prvom rade, nepredstavujte si to ako “nejakú agentúru”, res. neživý predmet. Sú to ľudia z mäsa a kostí, ktorí by mali niesť zodpovednosť za svoje činy. Na to nesmieme zabúdať.

Tak ako som písal vyššie, sám riaditeľ SBA nie je podnikateľ a zjavne ani podnikaniu nerozumie (prípadné firmy na Belize nerátam ako startup). Ako má byť teda schopný pomáhať podnikateľom?

Slovak Business Agency funguje nasledovne: Človek A za peniaze ľudí B sa snaží pomôcť ľuďom C, ktorých problémy nepozná a nerozumie im. Bomba.

Táto agentúra nemá opodstatnené miesto na trhu. Len páli časť našich peňazí a zvyšok si necháva pre seba. TechMatch nieje ich jediný prešľap. SBA treba zrušiť.

A samotný TechMatch?

Och bože. Keď ide o samotný event, tam je snáď všetko naopak. Porovnajme si to s eventom WebSummit, na ktorom som bol minulý rok v Dubline.

Websummit:

  • Množstvo sponzorov. ktorí platili organizátorom kopu peňazí.
  • Startupy platili vstupné (2000-9000 €).
  • Hostia platili vstupné (500 – 2000 €).
  • Speakeri dostali honorár.
  • Bloggeri dostali free ticket.
  • Organizátori robili masívny marketing po celý rok.
  • Organizátori sú profesionáli v oblasti organizovania týchto eventov.
  • Rozmer: preplnených 21 stegeov, 1000+ speakerov, 30.000+ hostí

TechMatch:

  • Jediný sponzor je Slovensko (peniaze mojej & tvojej babky).
  • Startupy dostali honorár (2400 €).
  • Hostia majú vstup zdarma.
  • Bloggeri dostali honorár (5400 €).
  • Speakeri dostali honorár (To je snáď jediná zhoda. Speakerom nemáme čo vytýkať, niekto si iba kúpil ich služby).
  • Organizátori plne zbabrali marketing (ak vôbec nejaký robili), takmer nikto o tom evente nevedel.
  • Organizátori sú úradnici. Nevedia organizovať eventy, nerozumejú biznisu.
  • Rozmer: budova Starej Tržnice , 30+ speakerov,  pár desiatok (možno stoviek) hostí

12144908_10153710084764184_8562396163487659877_n

Keď organizovať takýto event, tak určite nie za štátne. To vždy zle dopadne, veď to poznáte. Nech sa na to zložia sponzori a účastníci.

Či vôbec organizovať takýto event, to nech rozhodne trh. Je po takom evente vôbec dopyt? Pán Šafárik tvrdí: “Doteraz sa takéto veľké podujatie na Slovensku a v regióne nikdy neuskutočnilo.”. Odkiaľ vzal, že je tu po takom evente dopyt? To, prečo tu doteraz nebol, má svoj dôvod.

Pán Šafárik ďalej spomínal, že sem vďaka TechMatch dotiahnu plno investorov z USA. Ale načo? Kde vzal, že tu potrebujeme ďalších investorov? Keď ide o startupy, problém je skôr opačný. Je tu nedostatok kvalitných startupov. Kapitálu je tu plno. Ak má niekto dobrý projekt, s investormi nie je problém.

Pre tých, ktorí by chceli tvrdiť, že “však to ide z fondov EÚ“. Myslíte si, že prišiel Dedo Mráz a vytiahol z vreca kopu peňazí? Nie. To sú tiež peniaze z vreciek tvojej a mojej babky. Nič nie je zadarmo. Keď za to neplatíš ty, platí to niekto iný (alebo len nevieš, že to platíš).

There’s no such thing as a free lunch.

Milton Friedman

A čudujete sa, že je TechMatch predražený? Prečo? Veď je to štátna zákazka. Každá zákazka je predražená. Každý, kto sa obtrie o štátnu zákazku, si ukrojí svoj kúsoček. Veď to všetci poznáme. Poučenie: Čím menej štátnych zákazok, tým viac peňazí sa ušetrí.

Pán Šafárik dostal 1.5 milióna, ktoré veľkolepo rozšafáril. Zložili sme sa mu na to všetci. Tie peniaze sa k nemu nemali nikdy dostať.

PS: Za to, že sme sa o tejto konferencii vôbec dozvedeli, môžeme ďakovať (myslím) Radovi, ktorý ju “objavil”. Úplne sám odviedol všetku marketingovú prácu za celý team SBA. Potlesk.

Comments

comments